לאורה קורן

חשיבות המעורבות של סבא וסבתא בחיי הנכדים

הקשר בין סבים וסבתות לנכדיהם הוא אחד הקשרים המשפחתיים היקרים והמשמעותיים ביותר. מחקרים רבים מצביעים על התרומה החיובית של נוכחות פעילה של סבים וסבתות בחיי הנכדים – הן מבחינה רגשית, הן מבחינה התפתחותית והן מבחינה חברתית. עם זאת, לעתים עולים מתחים וחילוקי דעות בין ההורים לבין הסבים בנוגע לדרכי החינוך והטיפול בילדים. מאמר זה יעסוק בחשיבות המעורבות החיובית של סבים וסבתות, תוך התייחסות לאתגרים הנפוצים מנקודת המבט של ההורים והסבים, ויציע דרכים לשיתוף פעולה מיטיב לטובת כל הצדדים.

חשיבות הקשר עם סבא וסבתא עבור הילדים

מעורבות חיובית של סבים וסבתות בחיי נכדיהם מספקת לילדים יתרונות רבים:

  1. רשת ביטחון רגשית – הסבים מהווים מבוגרים אוהבים נוספים בחיי הילד, המרחיבים את מעגל התמיכה הרגשית שלו.
  2. אוזן קשבת ומקור לעזרה – סבים וסבתות יכולים להיות כתובת נוספת עבור הילד לשיתוף, התייעצות וקבלת עזרה, במיוחד בזמנים בהם ההורים עמוסים או פחות פנויים רגשית.
  3. העברת מסורת ושורשים – הסבים מהווים גשר חי להיסטוריה המשפחתית, למסורות ולערכים שעוברים מדור לדור.
  4. הרחבת אופקים – חשיפה לדור נוסף מעשירה את עולמם של הילדים בידע, בניסיון חיים ובפרספקטיבות נוספות.
  5. תחושת המשכיות והשתייכות – הקשר עם הסבים מחזק את תחושת השייכות של הילד למשפחה המורחבת ולשושלת הדורות.

כאשר ההורים מתלוננים על דרכי החינוך של הסבים

לעתים, הורים חשים תסכול כאשר הסבים נוקטים בגישות חינוכיות שונות מאלו שהם מאמינים בהן. הנה כמה נקודות חשובות להבנה במצבים אלו:

הבנה כי בכל בית החינוך יכול להיות שונה

חשוב להבין שהבדלים בגישות חינוכיות אינם בהכרח דבר שלילי. ילדים מסוגלים להבין שבבתים שונים ישנם כללים שונים, וזה דווקא מפתח את יכולת ההסתגלות שלהם. הבסיס לחינוך נרכש בבית ההורים, והוא זה שמשפיע באופן העמוק והמשמעותי ביותר.

דיאלוג פתוח ומכבד

במקום להתלונן או לבקר, כדאי לייצר שיח פתוח עם הסבים על ערכים משותפים וגבולות הכרחיים. ניתן להגיע להסכמות על נושאים מהותיים, תוך הותרת מרחב לגמישות בנושאים פחות קריטיים.

היתרונות שבמגוון

חשיפה לגישות שונות (כל עוד הן בטוחות ומכבדות) מעשירה את הילד ומאפשרת לו לפתח חשיבה ביקורתית ולגבש את זהותו האישית. זה אינו "מבלבל" את הילד, אלא להיפך – מחזק את יכולתו להתמודד עם מורכבות ולהבין שישנן דרכים שונות להתמודד עם מצבים.

כאשר הסבים מתלוננים על דרכי החינוך של ההורים

מצד שני, סבים וסבתות עשויים לחוש תסכול או דאגה כאשר הם רואים את ילדיהם מגדלים את נכדיהם בדרכים השונות מאלו שהם האמינו בהן או יישמו בעבר.

הימנעות מביקורת על חינוך ההורים

חשוב מאוד שהסבים יבינו כי תפקידם איננו לבקר, לשפוט או להתערב בהחלטות החינוכיות של ההורים. העברת ביקורת עלולה לפגוע במערכת היחסים המשפחתית ולהקשות על המעורבות החיובית עם הנכדים.

הזדמנות לתיקון ושיפור מערכות יחסים

הקשר עם הנכדים יכול להוות הזדמנות נפלאה לסבים לתקן ולשפר את מערכת היחסים עם ילדיהם (ההורים). כאשר הסבים מכבדים את סמכות ההורים ומגיעים ממקום של תמיכה ולא ביקורת, נוצר בסיס לקשר משפחתי בריא ומיטיב יותר.

תפקיד התמיכה והאהבה

הסבים צריכים לזכור שתפקידם העיקרי הוא להעניק אהבה, תמיכה וקבלה – הן לנכדים והן להורים. מבט מתפעל, רצון לעזור ונוכחות תומכת הם המפתח למעורבות חיובית ומשמעותית בחיי המשפחה.

דוגמה לחילוקי דעות בין הורים לסבים ודרכי התמודדות

הסיטואציה: זמני מסך ומכשירים דיגיטליים

רקע: משפחת כהן קבעה כללים ברורים לגבי זמני מסך עבור ילדיהם בני ה-7 וה-9. ההורים מגבילים את השימוש בטלפונים חכמים, טאבלטים ומשחקי מחשב לשעה ביום בלבד, ומאמינים שזה חיוני להתפתחות בריאה של ילדיהם. סבא וסבתא כהן, לעומת זאת, נהנים לשחק עם נכדיהם במשחקי וידאו ואפליקציות חינוכיות כשהם מבקרים, ומרגישים שזו דרך טובה ליצור קשר איתם. הם נוטים להתעלם מהגבלות הזמן כשהילדים נמצאים אצלם, דבר שמוביל למתח בין הדורות.

מנקודת המבט של ההורים: ההורים מרגישים שהסבים מערערים את סמכותם ואת הכללים החשובים שקבעו. הם מודאגים שהילדים חוזרים הביתה עם ציפיות שונות וקושי לחזור למסגרת הרגילה. הם חוששים מההשפעות ארוכות הטווח של זמן מסך מוגזם על התפתחות ילדיהם.

מנקודת המבט של הסבים: הסבים רואים את הביקורים של הנכדים כזמן מיוחד ורוצים "לפנק" אותם. הם מרגישים שמשחקים דיגיטליים הם דרך להתחבר לעולם של הדור הצעיר ולהישאר רלוונטיים. הם גם מאמינים שבזמנם הקצר עם הנכדים, כללים גמישים יותר הם סבירים.

דרכי התמודדות מוצעות:

  1. שיחה פתוחה מחוץ לנוכחות הילדים:

ההורים יכולים ליזום שיחה רגועה עם הסבים כאשר הילדים אינם בסביבה, ולהסביר את הסיבות העמוקות להגבלות שקבעו. חשוב שהשיחה תהיה ממקום של שיתוף ולא האשמה:

"אנחנו מעריכים מאוד את הזמן שאתם מבלים עם הילדים. קבענו את ההגבלות על זמני המסך אחרי מחקר ומחשבה רבה, כי ראינו שיש לזה השפעה על הריכוז והשינה שלהם. האם נוכל לחשוב יחד על דרכים ליהנות מהטכנולוגיה בגבולות שעוזרים לילדים?"

  1. פתרונות יצירתיים משותפים:

במקום להתעקש על מדיניות זהה לחלוטין, ניתן לפתח פתרון ביניים מוסכם:

"מה דעתכם שנקבע 'זמן מסך מיוחד עם סבא וסבתא' שיהיה קצת יותר ארוך מהרגיל, אבל עדיין עם הגבלה כלשהי? אולי זה יכול להיות זמן משותף שבו אתם משחקים יחד במשחק חינוכי שנבחר מראש?"

  1. הציעו אלטרנטיבות והשראה:

ההורים יכולים להציע פעילויות אלטרנטיביות שמשלבות את הניסיון והכישורים הייחודיים של הסבים:

"סבא, אתה כל כך טוב בעבודות יד. הילדים ממש אוהבים ללמוד ממך. אולי חלק מהזמן שלכם יחד יכול להיות מוקדש לפרויקט משותף? וכמובן שאפשר גם לשחק קצת במשחק הדיגיטלי שהם כל כך אוהבים, אבל בזמן מוגדר."

  1. עזרה לסבים להבין את ההשלכות:

באופן עדין ומכבד, ההורים יכולים לשתף את הסבים בהשלכות שהם רואים:

"שמנו לב שכשהילדים חוזרים אחרי שיחקו הרבה במסכים, לוקח להם זמן להירגע ולהתארגן לשגרה. זה יוצר אתגרים בבית. האם שמתם לב גם לדברים כאלה?"

  1. מתן כבוד לתפקיד הייחודי של הסבים:

חשוב שההורים יכירו בערך המיוחד שהסבים מביאים לחיי הילדים:

"אנחנו רואים כמה הילדים נהנים מהזמן איתכם, וזה נפלא שאתם מתעניינים בעולם שלהם. אנחנו רק רוצים למצוא איזון שעובד לכולם."

  1. קביעת "חוקי בית" עם גמישות:

הסבים יכולים להכיר בכך שבביקורים בבית ההורים, חוקי הבית חלים. בביקורים בבית הסבים, יכולה להיות גמישות מסוימת שנקבעה מראש:

"בבית שלנו אנחנו ממשיכים עם החוקים הרגילים, וכשהילדים אצלכם, אפשר להרחיב קצת את זמן המסך, אבל בבקשה לא יותר משעתיים ביום, כדי שלא יהיה קשה מדי להתרגל בחזרה."

תוצאה אפשרית:

לאחר שיח פתוח ומציאת פתרון ביניים, המשפחה הגיעה להסכמה: בביקורים אצל הסבים, יש "שעת טכנולוגיה משפחתית" מיוחדת של עד שעה וחצי, שבה הסבים והנכדים משחקים יחד במשחקים דיגיטליים או צופים בתכנים בפיקוח. בנוסף, הסבים התחילו להציע פעילויות מגוונות יותר כמו אפיית עוגיות לפי מתכון משפחתי, סיפורי ילדות על ההורים, ומשחקי קופסה ישנים שהם שמרו.

ההורים מצדם הבינו שזמן הסבים הוא אכן מיוחד, והגמישות המוגבלת אינה מערערת את הכללים הבסיסיים בבית. הילדים למדו שיש כללים שונים בהקשרים שונים, אך הם גם ראו דוגמה חיובית של תקשורת ופתרון קונפליקטים בין המבוגרים האהובים עליהם.

 

 

עקרונות מנחים ליצירת יחסים מיטיבים בין הורים וסבים

  1. תקשורת פתוחה – שיחות כנות על ציפיות, גבולות וערכים חשובים.
  2. כבוד הדדי – כיבוד תפקידים וסמכויות של כל הצדדים.
  3. גמישות – הבנה שאין דרך אחת נכונה לגדל ילדים.
  4. מיקוד בטובת הילד – שיתוף פעולה מתוך ראייה של טובת הילד במרכז.
  5. הפרדה בין חילוקי דעות לבין אהבה – הבהרה לילדים שגם כשיש חילוקי דעות, האהבה והדאגה נשארות.

סיכום

מעורבות חיובית של סבים וסבתות בחיי נכדיהם היא מתנה יקרת ערך לכל בני המשפחה. המפתח למעורבות מיטיבה טמון בהבנה ובכבוד ההדדי בין ההורים לסבים. כאשר כל הצדדים פועלים מתוך כוונה טובה ומתוך מחויבות לרווחת הילדים, הקשר המשפחתי מתחזק ומתעשר.

המגוון בגישות החינוכיות אינו מחליש את הבית – להיפך, הוא יוצר "בית חזק יותר" שבו הילד זוכה לתמיכה רחבה, לאהבה ממקורות שונים ולמודלים מגוונים להתמודדות עם אתגרי החיים. כאשר יש אהבה, כבוד והערכה הדדית, הילד יכול ליהנות מהיתרונות הרבים שמציע הקשר המיוחד עם סבא וסבתא, תוך שמירה על הערכים והגבולות החשובים להוריו.